De gladde verkooppraatjes en agressieve closing-technieken? Die vallen nog weleens door de mand! Klanten zijn beter geïnformeerd dan ooit en prikken direct door de opdringerige verkooptrucs heen. De tijden veranderen, maar toch zijn er nog talloze verkopers die dezelfde fout maken: ze pushen te hard, luisteren te weinig en forceren een deal in plaats van een natuurlijk proces zijn gang te laten gaan. De succesvolle verkoop is geen manipulatie, maar het nemen van leiding, bewuste waarde te creëren en vertrouwen opbouwen met de klant. Een stapje hogerop in sales? Vermijd dan deze vier veelgemaakte fouten.
1. Teveel pushen
Ze komen nog steeds geregeld voor: verkopers die denken dat hoe harder ze aandringen, hoe sneller een klant zal ‘breken’. Dit is een misvatting. Druk werkt averechts. Niemand houdt er immers van om snelle beslissingen te moeten nemen onder dwang. Het is iets dat veel mensen aanvoelen, ongemakkelijk maakt en tot afhakers leidt.
Wat werkt wél? Sturen zonder te duwen. De kunst is om een verkoopgesprek te leiden op een manier die logisch voelt voor de klant, zonder dat hij zich onder druk gezet voelt.
2. Een ingestudeerd verkooppraatje opdreunen
Ken je dat als je met iemand in gesprek bent en degene is feilloos aan het afwerken? Niets is zo onaantrekkelijk als een verkoper die op de automatische piloot gaat. Een gesprek dat niet oprecht en vloeiend voelt, zal het vertrouwen als sneeuw onder de zon doen verdwijnen.
Echte salesprofessionals die weten dat je eerst moet luisteren. Daarna pas stem je de boodschap af op de klant. Dit gaat om vragen, inspelen op emoties en het aanpassen van de benadering in plaats van een standaardverhaal afratelen.
3. Bezwaren negeren of wegwuiven
Een veelgemaakte fout is te doen alsof bezwaren niet bestaan. De klant twijfelt en jij gaat er direct overheen met nóg een opsomming van voordelen. Dit voelt niet natuurlijk en werkt averechts.
Wat werkt dan beter? Bezwaren serieus nemen en ombuigen naar vertrouwen! Een goede verkoper luistert immers naar twijfels en laat zien dat hij begrijpt waar de klant vandaan komt. Ontiegelijk positief voor een klantrelatie en de kans op een deal te vergroten.
4. De controle verliezen over het gesprek
Een goed verkoopgesprek heeft richting. Toch laten veel verkopers zich leiden door de klant, waardoor het gesprek verzandt in losse vragen en irrelevante details. Als jij niet stuurt, bepaalt de klant de route – en die leidt vaak niet naar een deal.
De oplossing? Straight Line Leadership. Check voor sales training en effectief verkopen zonder trucjes of meld je aan voor Self Leadership om als leider te groeien.