De Rekenkamer Maastricht heeft eind 2015 de vindbaarheid van beleidsdocumenten van de gemeente Maastricht via de gemeentelijke website en zoekmachine Google onderzocht. Over het onderzoek is gerapporteerd in de vorm van een beknopte rekenkamerbrief, die vandaag is toegezonden aan de gemeenteraad. De brief is vandaag ook gepubliceerd op de website van de Rekenkamer Maastricht.
De Rekenkamer Maastricht heeft eind 2015 de vindbaarheid van beleidsdocumenten van de gemeente Maastricht via de gemeentelijke website en zoekmachine Google onderzocht. Over het onderzoek is gerapporteerd in de vorm van een beknopte rekenkamerbrief, die vandaag is toegezonden aan de gemeenteraad. De brief is vandaag ook gepubliceerd op de website van de Rekenkamer Maastricht.
Op basis van haar onderzoek constateert de rekenkamer dat het slecht is gesteld met de vindbaarheid van gemeentelijke beleidsnota’s en andere (financiële) beleidsstukken. De zoekmogelijkheden op de gemeentelijke website zijn niet duidelijk, veel actuele beleidsinformatie ontbreekt en informatie over de financiële middelen is niet of nauwelijks te vinden. Via de gemeentelijke website kan het zgn. Raadsinformatiesysteem worden gevonden. Hierin kan vooral worden gezocht op de vergaderdatum van raadsvergaderingen, maar het blijkt erg lastig om in dit systeem gericht beleidsinformatie te vinden.
De rekenkamer wijst op de noodzaak om burgers, bedrijven en maatschappelijke partijen in staat te stellen zich te informeren over het beleid van hun overheid. Dat betekent dat de gemeente de vindbaarheid van beleidsinformatie moet verbeteren. Dat zal een serieuze en inspanning vergen, omdat daarvoor onder meer vaart moet worden gemaakt met het digitaliseren van het gemeentelijk archief. Het college heeft aangegeven al in 2016 de online vindbaarheid met enkele concrete maatregelen sterk te willen verbeteren. De rekenkamer zal begin 2017 de effecten daarvan onderzoeken.
De rekenkamerbrief is te vinden op www.Rekenkamermaastricht.nl