Het toerisme in Maastricht vertoonde de afgelopen jaren een dubbel gezicht. Terwijl het aantal hotelgasten flink toenam, daalde het aantal dagjesmensen juist hard.
Profiteer van de leukste zomeraanbieding van De Limburger: 6 weken de krant op je tablet of mobiel voor slechts €9,95. Geniet van onze gratis digitale extra’s en maak nu tijdelijk kans op een vakantiecheque t.w.v. €450,-
De Limburger trakteert u deze zomer 9 weken lang op gratis stripalbums. Vanaf 9 juli verschijnt 9 zaterdagen op rij een complete strip op De Limburger Digitaal, de digitale krant die u kunt lezen via onze vernieuwde app.
Tour de L1mbourg is het reizend wielerprogramma door de provincie van L1, tijdens de Ronde van Frankrijk. Daarbij draait het om de liefde voor de wielersport en de provincie Limburg. Iedere dag vanaf 13 uur op L1 Radio en vanaf 17:55 op L1 TV.
Met deze handige en zuinige led-buitenlamp van Dymond verlicht je de donkere hoekjes rondom je huis. Ze werkt op zonne-energie en is dus helemaal draadloos. Normale prijs € 44,95, nu voor slechts € 19,90.
We gaan geld inzamelen voor Alzheimer Centrum Limburg, dat zich bezighoudt met preventie en met vragen als hoe kun je mantelzorgers ondersteunen en wat kan de samenleving doen voor Alzheimer-patiënten? Verzin zelf een actie of – heel snel te regelen – verkoop vergeet-mij-nietjes. Op 21 september kun je de opbrengst in een grote live tv-show van L1 komen aanbieden.
Het meest gewilde object van het wielerseizoen: het L1-Wielerpetje. Met klepje omhoog natuurlijk!
Als je van wielrennen houdt, dan moet je dit petje natuurlijk hebben. En ze zijn gratis! We delen ze uit bij koersen dus houd goed in de gaten waar we aanwezig zullen zijn.
Maastricht zag het aantal hotelgasten tussen 2009 en 2015 met 18 procent toenemen. Ook het aantal overnachtingen steeg, met 20 procent.
De stad zet zich al jaren in voor de groei van het aantal verblijfsgasten en het aantal overnachtingen. Wie een stad bezoekt met tenminste één hotelovernachting geeft er immers veel meer geld uit dan dagjesmensen.
Maastrichts wethouder John Aarts (VVD, economie) en VVV-directeur Lars Flinkerbusch toonde zich donderdag tevreden over de toeristische ontwikkeling van de stad. Aarts: “Het is eigenlijk duizelingwekkend wat we als tweede toeristenstad van Nederland met een bescheiden aantal van 120.000 inwoners voor elkaar krijgen.”
De jaarlijkse evenementenkalender zorgde voor een betere spreiding van het bezoek over het jaar. Zo is december (Magisch Maastricht, sfeerverlichting, cultureel programma) met juli en augustus (hoogseizoen) de beste maand voor de hotelbranche, die de doorsnee verblijfsduur in 2015 zag oplopen naar 1,59 nachten per gast.
Daardoor liep nam ook de werkgelegenheid in het toerisme na jarenlange terugloop weer toe met 2 procent. Het aantal toeristisch-recreatieve banen in de tad is met 5940 weer op de terugweg richting topjaar 2011 met 6160 banen.
Via je mail op de hoogte van het laatste Limburgse nieuws.
Bron: 1Limburg Nieuws