De uitbreiding van VDL Nedcar in Born gaat ten koste van de leefbaarheid in Echt-Susteren. Vooral inwoners van de kern Nieuwstadt zijn de dupe van de expansie van de autofabriek.
De Limburger is er voor al het nieuws uit je regio. Maar ook voor het nieuws uit de rest van de wereld. Probeer nu De Limburger, 5 weken voor slechts 15,-.
De traditionele opening van het Vastelaovesseizoen volg je natuurlijk bij L1. Op Radio & TV zijn we er de hele dag bij. En video’s, foto’s en updates vind je op onze Facebookpagina van L11 Alaaf.
Leefde veur Vastelaovend!
De Limburger is er voor al het nieuws uit je regio. Maar ook voor het nieuws uit de rest van de wereld. Probeer nu De Limburger, 5 weken voor slechts 15,-.
enerverende
Ben jij op zoek naar een leuke stageplaats binnen een modern mediabedrijf? L1 biedt studenten regelmatig de kans om door middel van een stage praktijkervaring op te doen en kennis te maken met diverse aspecten van een modern mediabedrijf. Volg jij een marketing/communicatie opleiding? Of is fotografie helemaal jouw ding? Kijk dan snel op onze website naar de mogelijkheden!
Ben jij op zoek naar een bijbaan waarmee je in een uurtje per dag al leuk kunt bijverdienen? Word dan krantenbezorger. Minimale leeftijd 15 jaar, ook geschikt voor VUTters en/of AOW-ers.
Die kritiek ventileerde Evert Masthoff, voorzitter van actiegroep De Groene Sporenwolf, zondag in het L1-radioprogramma De Stemming.
“Echt-Susteren afficheert zich als het smalste stukje van Nederland. Er gaat van alles door die 4,5 kilometer: de Maas, het Julianakanaal, de A2, de rijksweg, gevaarlijke leidingen en straks ook nog een extra spoorlijn. Er blijft niks over”, vindt Masthoff.
Hij vraagt zich af waarom er per se 400.000 auto’s geproduceerd moeten worden. “Als je er 300.000 maakt, heb je die NedCar-spoorlijn helemaal niet nodig”, aldus Masthoff.
Volgens Pieter Meekels (wethouder Sittard-Geleen) draait het allemaal om de verankering van de automotive-industrie. “Een paar jaar geleden stond de fabriek op kiepen, nu wordt gewerkt aan een toekomstbestendige site om de kans op herhaling te voorkomen.” Hij wijst erop dat bij de besluitvorming extra aandacht wordt besteed aan het evenwicht tussen economie en leefbaarheid.
Groene Sporenwolf-voorzitter Masthoff vindt dat de burgers er amper bij zijn betrokken. “Fatsoenlijk overleg is er niet geweest. Het is slikken of stikken.”
Bron: 1Limburg Nieuws