Home > Onderzoek economisch impact IRONMAN Maastricht-Limburg 2016

Onderzoek economisch impact IRONMAN Maastricht-Limburg 2016

jul 29, 2016 | Maregio

Aanstaande zondag 31 juli 2016 is het zo ver: de tweede editie van IRONMAN Maastricht-Limburg 2016. Vorig jaar vond de eerste editie van het internationale topsportevenement Ironman Maastricht-Limburg plaats en leverde positieve cijfers op. De economische waarde van de triatlon op zondag 2 augustus 2015 was 2,7 miljoen euro.


Aanstaande zondag 31 juli 2016 is het zo ver: de tweede editie van IRONMAN Maastricht-Limburg 2016. Vorig jaar vond de eerste editie van het internationale topsportevenement Ironman Maastricht-Limburg plaats en leverde positieve cijfers op. De economische waarde van de triatlon op zondag 2 augustus 2015 was 2,7 miljoen euro.

Dit jaar zullen maar liefst 30 studenten van Zuyd Hogeschool actief zijn om dit onderzoek wederom uit te voeren. Vorig jaar werd alleen onderzoek verricht in Maastricht. Dit jaar zal het onderzoek Euregionaal worden uitgezet. Ook in Eijsden-Margraten, Valkenburg aan de Geul en in Bilzen (België) worden bezoekers ondervraagd.

Cijfers IRONMAN Maastricht-Limburg 2015

De bezoekers waardeerden het sportevenement met een gemiddeld rapportcijfer van 8,1. De cijfers bevestigen tevens het internationale karakter van het evenement. Dat blijkt uit een onderzoek dat door Zuyd Hogeschool in opdracht van de gemeente Maastricht en de Provincie Limburg is uitgevoerd.

Van de 877 deelnemers kwam 73 procent uit het buitenland, ze vertegenwoordigden maar liefst 47 verschillende nationaliteiten, hetgeen het internationale karakter van het evenement bevestigd. Het aantal toeschouwers bedroeg 24.000, waarvan er 10.500 speciaal voor de Ironman naar Maastricht afgereisde. Het merendeel (73 procent) kwam uit Nederland, 27 procent uit het buitenland.

Deelnemers, begeleiders, bezoekers, pers en vrijwilligers gaven 2.776.000 euro uit in Limburg en Maastricht. Het betreft uitgaven die niet plaats gevonden zouden hebben als het evenement niet in Maastricht plaats gevonden zou hebben (additionele uitgaven). Van dit bedrag kwam 59 procent voor rekening van de deelnemers en hun begeleiders.

De IRONMAN Maastricht – Limburg 2015 heeft in ruime mate media-aandacht opgeleverd. De 63 geaccrediteerde mediavertegenwoordigers (18 uit het buitenland) zorgden samen voor 77 krantenartikelen, 55 minuten televisieaandacht en 3.849 berichten op social media. Liefst 40 procent werd gepost vanuit het buitenland, hetgeen wederom het internationale karakter van het evenement aangetoond.