Home > Dubbel feest in Theater aan het Vrijthof

Dubbel feest in Theater aan het Vrijthof

dec 20, 2016 | Maregio

Het is dubbel feest op woensdag 4 januari in Theater aan het Vrijthof in Maastricht. Niet alleen vormt het theater het decor waar de Nederlandse Muziekprijs wordt uitgereikt aan hoornist Rob van de Laar, het is tevens de aftrap van het jubileumjaar waarin het theater haar 25-jarig bestaan viert. Rob van de Laar ontvangt de Nederlandse Muziekprijs uit handen van Marjan Hammersma, secretaris-generaal van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), tijdens het nieuwjaarsconcert met philharmonie zuidnederland. Om dit én de start van het 25-jarig jubileumjaar van het theater te vieren ontvangen alle bezoekers een glaasje bubbels na afloop van het concert om te proosten. Er zijn nog enkele kaarten voor dit concert verkrijgbaar bij Theater aan het Vrijthof en ze kosten €33.


Het is dubbel feest op woensdag 4 januari in Theater aan het Vrijthof in Maastricht. Niet alleen vormt het theater het decor waar de Nederlandse Muziekprijs wordt uitgereikt aan hoornist Rob van de Laar, het is tevens de aftrap van het jubileumjaar waarin het theater haar 25-jarig bestaan viert. Rob van de Laar ontvangt de Nederlandse Muziekprijs uit handen van Marjan Hammersma, secretaris-generaal van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), tijdens het nieuwjaarsconcert met philharmonie zuidnederland. Om dit én de start van het 25-jarig jubileumjaar van het theater te vieren ontvangen alle bezoekers een glaasje bubbels na afloop van het concert om te proosten. Er zijn nog enkele kaarten voor dit concert verkrijgbaar bij Theater aan het Vrijthof en ze kosten €33.

De philharmonie zuidnederland is natuurlijk het ‘huisorkest’ van Theater aan het Vrijthof en dat 2017 op deze manier dubbel feestelijk aanvangt, is een mooie samenloop van omstandigheden. “Als orkest moet je ver vooruit programmeren en Rob van de Laar lag al lang vast voor dit concert”, zegt intendant Stefan Rosu van philharmonie zuidnederland. “Kennelijk hebben we een goed oog op kwaliteit en we zijn blij verrast dat Rob deze prijs toegekend heeft gekregen.” De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het ministerie van OCW aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, wordt uitgereikt. De prijs, die is ondergebracht bij het Fonds Podiumkunsten, wordt toegekend op advies van de Adviescommissie Nederlandse Muziekprijs.

Prestigieuze prijs

Ook Theater aan het Vrijthof is verguld met dit prachtig begin van het jubileumjaar. “Wat is er nu mooier dan ons jubileumjaar te starten met de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs aan Rob van de Laar, overhandigd door de secretaris-generaal van OCW Marjan Hammersma. We zijn vereerd dat deze prestigieuze prijs wordt uitgereikt in ons theater. Een erkenning van kwaliteit op de Maastrichtse planken”, aldus Jean Boelen, interim directeur Theater aan het Vrijthof.

Knallende nieuwjaarsmuziek

Elk zichzelf respecterend symfonieorkest heeft een krachtige formule om het nieuwe jaar luister bij te zetten. De philharmonie zuidnederland doet dat dit jaar met een combinatie van knallende nieuwjaarsmuziek en pakkende klassiekers onder leiding van de Poolse dirigent Lukasz Borowicz. Op het programma staan naast de onmisbare werken van de familie Strauss onder andere het Eerste Hoornconcert van Richard Strauss (nog steeds geen familie) en de spectaculaire Ouverture 1812 van Tsjaikovski. De jonge Helmondse hoornist Rob van de Laar is solist in het concert van Strauss.

Duivelse dans

Een nieuwjaarsconcert zonder enig werk van de wals- en polka-gekke familie Strauss kan natuurlijk niet. Vandaar dat de philharmonie zuidnederland met Künstlerleben van Johann jr. en Feuerfest Polka van vader Johann nu eens twee minder vaak gespeelde werken heeft gekozen. Vooral omdat ze goed passen tussen het Eerste Hoornconcert van Richard Strauss en Tsjaikovski’s Ouverture 1812 en ook goed aansluiten bij Saint-Saëns’ duivelse Danse macabre.  

 

Vader-zoongrap

Het Hoornconcert van Strauss geldt als het meest gespeelde negentiende eeuwse hoornconcert. De jonge Strauss schreef het op 18-jarige leeftijd geïnspireerd door zijn vader die als een van de belangrijkste hoornisten van zijn tijd beschouwd werd. Strauss schreef het werk oorspronkelijk voor de natuurhoorn, maar dat lijkt meer een grap om het zijn vader, die normaliter het liefst natuurhoorn speelde, zo moeilijk mogelijk te maken. Want eigenlijk is het met goed fatsoen nauwelijks speelbaar op dat instrument. Het werk wordt doorgaans uitgevoerd op een ventielhoorn en ook de jonge Helmondse hoornist Rob van Laar maakt gebruik van de standaard hoorn in F. Net als vorig jaar geeft de combinatie van klassieke tophits met het typische nieuwjaarsgevoel van de werken van de familie Strauss een extra feestelijk concert dat perfect is om een vreugdevol nieuw jaar in te luiden. 

Woensdag 4 januari 2017, aanvang 20.00 uur.

www.theateraanhetvrijthof.nl