Home > Het parkoers van de 68e Ronde van Limburg op vier plaatsen aangepast.

Het parkoers van de 68e Ronde van Limburg op vier plaatsen aangepast.

mei 31, 2018 | Maregio

Dit jaar was het noodzakelijk om de route aan te passen in verband met de vele werkzaamheden aan diverse wegen, maar desondanks is de organisatie er toch in geslaagd om dankzij deze aanpassingen primeurs in te passen.


Dit jaar was het noodzakelijk om de route aan te passen in verband met de vele werkzaamheden aan diverse wegen, maar desondanks is de organisatie er toch in geslaagd om dankzij deze aanpassingen primeurs in te passen.

Waar zitten dan de aanpassingen 2018 in de 68e uitgave van deze Ronde van Limburg die zondag 3 juni wordt verreden?

Allereerst zullen de renners na de 1e passage van de Adsteeg en de doortocht door de latere finishplaats Genhout de afdaling naar Spaubeek nemen om daarna de 1e klim van de dag in Sweikhuizen voor de wielen te krijgen. Hierdoor komt ook de toekomstige wielergemeente Beekdalen in the picture. Alvast om te wennen voor de heren coureurs want 30 km verder doemt de volgende hindernis op. In volle glorie staat de Keutenberg als 1e bergsprint geprogrammeerd gevolgd door de stevige afdaling van de Dode Man. Nooit eerder heeft een Limburgse nationale wedstrijd deze berg kunnen beklimmen! Door deze wijziging van het parkoers komen de renners uit de Topcompetitie de Eijserbosweg dit jaar niet tegen. Wát zal zwaarder gaan wegen?  De organisatie is benieuwd naar de reacties nadien. Na de klim van de Schoolstraat in Hulsberg, gevolgd door de Lange Raarberg, de Cauberg, de Gulpenerberg worden nog talloze heuveltjes beklommen, alvorens men de plaatselijke rondjes met Snijdersberg, Slingerberg, Maasberg en nog drie keer de Adsteeg in Beek voor de wielen krijgt.

Díe Adsteeg krijgt nog een extra toegift in de vorm van een nieuw finalestuk. Vlak ná de top van de Adsteeg duiken de renners de smalle Beekerveldweg in over een afstand van +/- 1km om nadien na een extra klimmetje wederom op het normale parkoers uit te komen om de laatste kilometer naar de finish in de Hubertusstraat in Genhout te gaan overbruggen. Waar zagen we dat al meer dit voorjaar?  De Amstel Gold Race ging ons voor en tevens een aantal Belgische klassiekers van betekenis. Sponsor Paulussen Advocaten uit Maastricht maakte deze passage mogelijk, de “Paulussen Passage”, als voorloper voor andere parkoers aanpassingen die nu reeds in de planning zitten voor de 69e uitgave in 2019. Wie wordt de opvolger van al die andere coureurs die de Ronde van Limburg hiervoor wisten te winnen? En wie maakt mede hierdoor kans op een profcontract voor 2019?