Rijkswaterstaat verwacht dat de Koning Willem-Alexandertunnel minder vaak dicht is dan de A73-tunnels bij Roermond. De A2-tunnel in Maastricht heeft namelijk geen hoogte-detectie-systeem voor vrachtwagens.
De Limburger is er voor al het nieuws uit je regio. Maar ook voor het nieuws uit de rest van de wereld. Probeer nu De Limburger, 5 weken voor slechts 15,-.
De Limburger is er voor al het nieuws uit je regio. Maar ook voor het nieuws uit de rest van de wereld. Probeer nu De Limburger, 5 weken voor slechts 15,-.
In december komt L1 weer in actie om zoveel mogelijk lang houdbare producten in te zamelen voor de zes Voedselbanken in onze provincie. L1 kan dit uiteraard niet alleen, daar hebben we jouw hulp bij nodig! Wat kun je doen? Bedenk samen met jouw collega’s, buurt, vereniging, school of vriendengroep een ludieke inzamelactie en verzamel zoveel mogelijk (langhoudbare) producten van het boodschappenlijstje. Hoe creatiever, hoe beter!
Jij komt toch ook in actie? Samen zijn we sterker, sterk voor de Voedselbank!
Tijdens de Geluksweken maken abonnees en proefabonnees van De Limburger automatisch kans op prachtige prijzen.
Nog bezig met het samenstellen van een Kerstlijstje? Of ben je nog op zoek naar een origineel Kerstkado? Bestel dan nu het nieuwe familiespel Rondje Zuid Limburg in de L1 Shop en kies de variant die past bij jouw gemeente!
Maar liefst 1.400 gezinnen in Limburg kunnen niet zelf in hun eerste levensbehoefte voorzien. Dat zijn maar liefst 3.000 personen die afhankelijk zijn van de Voedselbank! Daarom organiseert L1 dit jaar weer de actie ‘L1 samen voor de Voedselbank’. Wil jij ook meedoen maar heb je geen tijd om zelf een inzamelingsactie op te zetten? Doneer dan online jouw voedselpakket! Handig, snel en lekker makkelijk!
Hoogte-detectie is in de Maastrichtse tunnel niet nodig omdat de tunnelbuizen 4 meter 70 centimeter hoog zijn. Ter vergelijking: de A73-tunnels zijn ‘maar’ 4 meter en 50 centimeter hoog.
Veiligheidsdeskundige Geert-Jan Schoones van Rijkswaterstaat zegt dat er veel geleerd is van de aanleg van de A73-tunnels. Zo is er bij de bouw van de Maastrichtse tunnel meer tijd genomen om na te denken over de uitvoering en zijn er minder systemen aangelegd.
De Roertunnel is door de veelheid van systemen wel iets veiliger dan de tunnel in Maastricht, meent Schoones.
De Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht die donderdagavond open gaat en de Roertunnel in Roermond zijn allebei uniek. Maastricht krijgt de enige dubbellaagse tunnel van Nederland en Roermond blijft de langste landtunnel van het land.
De bouw van de Roertunnel die in 2008 in gebruik werd genomen, was een ramp. Veel te duur en veel te laat opgeleverd. De A2-tunnel in Maastricht lijkt daarentegen op een klein wonder: op tijd klaar en binnen budget.
Nog enkele verschillen tussen de twee tunnels: de Roertunnel is een paar honderd meter langer dan de Koning Willem-Alexandertunnel. Maar de nieuwe A2-tunnel is met 22 meter, 10 meter dieper dan die van Roermond. Dat komt natuurlijk doordat de tunnel dubbellaags is.
Hardrijders in Roermond komen er beter vanaf dan in Maastricht. De Roertunnel heeft namelijk geen trajectcontrole, in tegenstelling tot de A2 tunnel.
Bron: 1Limburg Nieuws